Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2013

31 Οκτωβρίου : Παγκόσμια Ημέρα Αποταμίευσης

 Η ημέρα της αποταμίευσης μας δίνει τη δυνατότητα να ασχολήθουμε μ' ένα θέμα άγνωστο για τα περισσότερα παιδιά (και για τους μεγάλους τη σήμερον ημέρα...), την αποταμίευση δηλαδή το να βάζουμε χρήματα στην άκρη  χωρίς να τα ξοδεύουμε , ενδεχομένως σε ένα κουμπαρά ή αν είναι πολλά σε έναν λογαριασμό στην τράπεζα. Ασχολούμενοι με αυτό το θέμα, μπορούμε να γνωρίσουμε τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα , μπορούμε ακόμη να πραγματοποιήσουμε μια επίσκεψη σε μία τράπεζα όπου ένας υπάλληλος να μας μιλήσει αναλυτικά για την αποταμίευση.  Αρχικά, μπορούμε να ξεκινήσουμε το θέμα με την ανάγνωση του παραμυθιού "Η Τσεπούλα και ο Κουμπαράκος".  Στη συνέχεια, να γνωρίσουμε τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα της Ελλάδας αλλά και όλης της Ευρώπης. Εννοείται ότι θα φτιάξουμε κουμπαράδες, είτε ατομικούς, είτε έναν για την τάξη και με τα χρήματα που θα μαζέψουμε να πάρουμε ένα παιχνίδι ή βιβλίο για το σχολείο. Εκτός από τις χειροτεχνίες , θα εξασκηθούμε και με τα μαθηματικά καθώς θα παίξουμε διάφορα παιχνίδια με τα κέρματα αλλά και με ψευτικά χαρτονομίσματα. Τέλος, μπορούμε να μετατρέψουμε το μαγαζάκι σε γωνιά τράπεζας με ταμείο και ΑΤΜ. Παρακάτω βρήκα κάποιες ιδέες για την ημέρα της αποταμίευσης και σας τις προτείνω...
                          


Διάφοροι κουμπαράδες     ....από κουτί με πουράκια ή πατατάκια
......από κουτί παπουτσιών και ρολά υγείας
 .... από πλαστικά μπουκάλια

    ....από συσκευασία γάλακτος
   ... από το κάτω μέρος του μπουκαλιού
    .... από χαρτί
    ΑΤΜ για τη γωνιά της τράπεζας


   Κάνουμε ταξινομήσεις-ομαδοποιήσεις των κερμάτων


  Κάνουμε μαθηματικά παιχνίδια με τα κέρματα


Πηγή εικόνων: www.pinterest.com

Παρασκευή, 25 Οκτωβρίου 2013

28η Οκτωβρίου 1940

Η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου είναι η πρώτη εθνική γιορτή της σχολικής χρονιάς και κάθε χρόνο ξεκινάμε αφηγώντας τα γεγονότα με σκοπό τα παιδιά να έρθουν σε μία πρώτη επαφή με την ιστορία μας. Με αφορμή την επέτειο μπορείς να ασχοληθείς με πολλά θέματα όπως την ειρήνη και τον πόλεμο, την ελληνική σημαία, τον τρόπο και τις συνθήκες ζωής στην κατοχή. Εμείς αφού αφηγηθήκαμε τα γεγονότα, είπαμε να ασχοληθούμε περισσότερο με την ελληνική σημαία.
Το θέμα μας ξεκίνησε με μια απλή αφήγηση δική μου και με ένα περιορισμένο εποπτικό υλικό από τα γεγονότα.
Στη συνέχεια, επικεντρωθήκαμε στην ελληνική σημαία. Ποια είναι τα χρώματά της, το σχεδιό της, πόσες γραμμές έχει, πόσες μπλε και ποσες άσπρες. Αναρρωτηθήκαμε γιατί έχει αυτά τα χρώματα η σημαία μας και διαβάσαμε την ιστορία " Ασπρογάλανο πανί".
 Αφού μάθαμε από που πήρε τα χρώματά της η ελληνική σημαία, πόσες γραμμές έχει , αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε όπως μπορούμε και εμείς τη σημαία μας.



Επόμενη δραστηριότητα ήταν να πούμε ότι η σημαία μας παλιά δεν ήταν έτσι, ήταν ολογάλανη με ένα λευκό σταυρό. Αφού είδαμε εικόνες από την παλιά σημαία, τη χρωματίσαμε και γράψαμε το ηρωικό "ΟΧΙ".



Την επόμενη ημέρα διαβάσαμε το ποίημα "Άσπρο-γαλάζιο" και ζωγραφίσαμε ότι μας ερχόταν στο μυαλό.



Εννοείται ότι εμπλουτίσαμε και τη γωνιά της γραφής με λέξεις σχετικές με τα γεγονότα.




Ακόμη, βρήκα ένα καταπληκτικό βιβλίο του Φίλιππου Μανδηλαρά  το "Το έπος του '40" το οποίο διαβάσαμε για να έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για τα γεγονότα με πλούσιο εποπτικό υλικό. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το παραμύθι και την εικονογράφηση του.


Μετά την ανάγνωση παραμυθιού, αποφασίσαμε να κάνουμε μια αφίσα για το έπος του '40. Χρωματίσαμε λοιπόν, στρατιώτες , γυναίκες της Πίνδου, και αφού έκοψα εγώ τις εικόνες , τις κολλήσαμε σε ένα χαρτόνι στο οποίο είχαμε ζωγραφίσει βουνά και χιόνια. Ολοκληρώσαμε την αφίσα γράφωντας "Το έπος του '40" και φυσικά το "ΟΧΙ".  Δυστυχώς ξέχασα να βγάλω φωτογραφία την αφίσα αλλά θα την βγάλω την Τρίτη και θα την προσθέσω..



Τέλος, φτιάξαμε μια σημαία κόβωντας άσπρες λουρίδες από χαρτί γλασέ και κολλώντας την σε μπλέ χαρτόνι. Τις σημαιούλες  τις φτιάξαμε με σκοπό να τις κρατάμε την Παρασκευή που θα κάναμε παρέλαση μετά τη γιορτή.



Να σημειώσω ότι παράλληλα με αυτές τις δραστηριότητες κάναμε πρόβες για τη γιορτούλα μας , τα ποιήματα που είχαν τα παιδιά και τα τραγούδια.

Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2013

Οι 4 Εποχές!!

Αυτή η εβδομάδα ήταν λίγο διαφορετική από τις άλλες...Από τη μία έλειπα εγώ μία μέρα λόγω κρυώματος (κι ακόμα με παιδεύει...) και από την άλλη ήταν η γιορτή των συμπολιτών μας μουσουλμάνων το Κουρμπάν Μπαϊράμ που κράτησε τα παιδιά μακριά από το σχολείο για 4 μέρες. Έτσι λοιπόν, μείναμε λιγότεροι από τους μισούς στην τάξη και σκέφτηκα ότι ήταν μια καλή περίπτωση να εκμεταλλευτώ και να κάνω στην πράξη το διδακτικό σενάριο που μου ζητείται να κάνω για την πιστοποίηση β' επιπέδου. Και λέω βρήκα την ευκαιρία γιατί η τάξη μας δεν έχει δυστυχώς γωνιά υπολογιστή και συνήθως μεταφερόμαστε στο γραφείο για δραστηριότητες τέτοιου είδους. Το σενάριο μου είχε θέμα τις 4 εποχές και συγκεκριμένα μέσα από τις τέχνες. Κάποιες δραστηριότητες που κάναμε στην τάξη είναι οι εξής:
  •  Αρχικά, είδαμε τις πρότερες γνώσεις των νηπίων σχετικά με τις εποχές, κάνοντας ένα σχεδιάγραμμα τύπου αράχνη.
     
  •   Στη συνέχεια, χωριστήκαμε σε 4 ομάδες, διαλέξαμε μία εποχή και κάναμε μια αφίσα με τις τέσσερις εποχές.

    • Η επόμενη δραστηριότητα ήταν στον υπολογιστή μας. Μπάκαμε στο διαδίκτυο και αναζητήσαμε να βρούμε ζωγράφους που έχουν ζωγραφίσει τις 4 εποχές. Αφού βρήκαμε κάποιους πίνακες με τους δημιουργούς τους,τους περιγράψαμε , μαντέψαμε ποια εποχή συμβόλιζε και γιατί.
    • Συνεχίσαμε στη γωνιά του υπολογιστή και μέσα από το λογισμικό  Μελέτη Περιβάλλοντος Α'-Δ' , γνωρίσαμε τους πίνακες του Σεζάν  " Τέσσερις Εποχές" , τους περιγράψαμε και είπαμε σε ποιά εποχή αναφέρεται κάθε πίνακας και γιατί. Στη συνέχεια, κάθε παιδί ατομικά έπρεπε να διαλέξει ένα πίνακα και να πληκτρολογήσει με κεφαλαία γράμματα την εποχή. Είχα φτιάξει προηγουμένως έναν πίνακα αναφοράς με τις εποχές για να μπορούν να δουν και συνδυάσουν τα γράμματα με το πληκτρολόγιο. 
    • Το επόμενο βήμα ήταν να γίνουμε και έμεις ζωγράφοι και να ζωγραφίσουμε την αγαπημένη μας εποχή... στον υπολογιστή. Έτσι, στο λογισμικό Natural Revelation Art χρησιμοποιώντας ότι εργαλεία και χρώματα θέλει κάθε παιδί ζωγραφίζει την αγαπημένη του εποχή.

      • Δεν προσεγγίσαμε όμως τις τέσσερις εποχές μόνο μέσα από την τέχνη της ζωγραφικής αλλά και μέσα από τη μουσική. Ακούσαμε, λοιπόν, τις τέσσερις εποχές του Α. Βιβάλντι και προσπαθήσαμε να τις συνδέσουμε με τις εποχές. Κάθε μουσικό κομμάτι που ακούγαμε λέγαμε ποια εποχή μας θυμίζει και γιατί. Η αλήθεια είναι ότι πήραμε ποικίλες απαντήσεις στην αρχή αλλά με ένα δεύτερο άκουσμα όλα ήταν πιο ξεκάθαρα.

      • Η τρίτη ακρόαση μας συνδυαζόταν με ζωγραφική, έδωσα στα νήπια ένα χαρτί με τέσσερα πλαίσια, τα πλαίσια ήταν αριθμημένα (1,2,3,4) και για κάθε κομμάτι που άκουγαν έπρεπε να ζωγραφίσουν την εποχή που τους θύμιζε. Στο πλαίσιο 1 ζωγράφιζαν για το μουσ. κομμάτι 1, στο πλαίσιο2 για το κομμάτι 2 κλπ.

      
     Κάπως έτσι προσεγγίσαμε τις εποχές μέσα από τις τέχνες της ζωγραφικής και της μουσικής αλλά και μέσα από διάφορα λογισμικά που χρησιμοποιήσαμε.

Παρασκευή, 11 Οκτωβρίου 2013

Και ξαφνικά.... Βαν Γκογκ...Ντα Βίντσι... Πικάσο!!

Όπως είχα αναρτήσει την προηγούμενη εβδομάδα προσεγγίσαμε τα χρώματα μέσα από κάποιους πίνακες του Βαν Γκογκ. Ένα κοριτσάκι, η Έμυ, επηρεασμένη από τους πίνακες που γνωρίσαμε, μας έφερε ένα βιβλίο από το Μουσείο του Λούβρου, το οποίο είχε επισκεφθεί προσφάτως.
Το βιβλίο αυτό, αφού μας το παρουσίασε ,δείχνοντας τις εικόνες και περιγράφοντας αυτά που είχε δει από κοντά, μας πήγε σ'ένα άλλο θέμα από αυτό που είχα σκοπό να αρχίσω. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το βιβλίο και με τα υπέροχα πράγματα που έδειχνε.Έτσι , ξεκινήσαμε μια συζήτηση για τα μουσεία, τι είναι το μουσείο, αν έχουμε πάει ποτέ σε κάποιο μουσείο, τι μουσεία υπάρχουν κλπ.
Από τις εμπειρίες των παιδιών κατάλαβα, ότι τα περισσότερα δεν είχαν επισκεφθεί ποτέ κάποιο μουσείο. Αμέσως, σκέφτηκα να πραγματοποιήσουμε μία σ' ένα μουσείο αλλά δεδομένου ότι είμαστε στο ξεκίνημα της χρονιάς και κάποια παιδιά δεν έχουν μπει ακόμη στη σειρά τους, θεώρησα καλό να το αφήσουμε για αργότερα. Όμως, η επόμενη σκέψη μου ήταν να κάνουμε μια εικονική περιήγηση σ' ένα μουσείο και έτσι κάναμε. Πήγαμε στον υπολογιστή μας και κάναμε μία εικονική περιήγηση που αλλού; στο Λούβρο φυσικά! Μπήκαμε στο διαδίκτυο στη διεύθυνση www.arrounder.com και επιλέξαμε να περιηγηθούμε στο Λούβρο μιας και μας άρεσε πολύ το βιβλίο που μας είχε φέρει η Έμυ.

Όπως βλέπετε το βιβλίο στο εξώφυλλο έχει τη Μόνα Λίζα του Ντα Βίντσι, την οποία περιγράψαμε και συζητήσαμε. Πολλά παιδιά είχαν ξαναδεί αυτό τον πίνακα ή γνώριζαν το όνομά του. Αποφασίσαμε λοιπόν , να πάρουμε το σκίτσο της Μόνα Λίζα και να της δώσουμε λίγο χρώμα γιατί φάνηκε στα παιδιά ότι ήταν λίγο σκούρα τα χρώματα.




Ακόμη, είπαμε ότι ο πίνακας της Μόνα Λίζα είναι μία προσωπογραφία και εξηγήσαμε τι είναι αυτό. Μπήκαμε στο διαδίκτυο και βρήκαμε και άλλες προσωπογραφίες  για να καταλάβουμε ακριβώς πως είναι μια προσωπογραφία. Εκτός όμως από την προσωπογραφία της Μόνα Λίζα στην τάξη είχαμε και την αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκόγκ, έτσι όπως ζωγράφισε τον εαυτό του μόνος του. Είπαμε να κάνουμε και εμείς το ίδιο και πήραμε τις φωτογραφίες μας ή κοιταζόμασταν στον καθρέφτη και ζωγραφίσαμε την προσωπογραφία μας με ξυλομπογιές.





'

Και μια που είχαμε πιάσει τους πίνακες ζωγραφικής και τα πρόσωπα , ασχοληθήκαμε με τα περίεργα πρόσωπα του Πικάσο . Είδαμε κάποιους πίνακες του Πικάσο σε μικρογραφίες με περίεργα πρόσωπα και τα σχολιάσαμε. Τι περίεργο έχουν αυτά τα πρόσωπα , γιατί τα έκανε έτσι τι μας θυμίζουν κλπ. Και μετά από αυτό κάναμε και εμείς φυσικά "περίεργα πρόσωπα"! Όχι, όχι δεν ζωγραφίσαμε πάλι, αυτή τη φορά είπαμε να κάνουμε κολάζ. Πήραμε περιοδικά και διαλέγαμε ένα μέγαλο μάτι , ένα μικρό , μία περίεργη μύτη και κάπως έτσι συνθέταμε ένα περίεργο πρόσωπο. Να και τα αποτελέσματα...




 Τέλος , κλείσαμε τη μέρα μας αλλά και τη βδομάδα κάνοντας περίεργα πρόσωπα με την πλαστελίνη!





Να σημειώσω ότι οι δραστηριότητες έγιναν στη διάρκεια όλης της βδομάδας και παράλληλα με άλλες δραστηριότητες γλώσσας και μαθηματικών που δεν ήταν σχετικές με το θέμα.